Het Brain Gym Trainingscentrum onderzocht de effecten van Brain Gym-oefeningen bij leesachterstand
De initiatiefnemers richtten zich op leerlingen die
ondanks extra hulp duidelijk te weinig vorderingen maakten met technisch
lezen. Deze leerlingen kregen een speciaal hulpprogramma dat zes weken duurde.
De hulp bestond uit drie keer per week gerichte Brain Gym-oefeningen uitvoeren voorafgaande
aan een leesactiviteit en een of twee keer een Dennisons Lateraliteits
Repatterning.
(DLR; een individuele procedure waarmee door middel van
afwisselend eenzijdige en tweezijdige bewegingen de samenwerking tussen de ogen
en het gehele brein verbetert)
Er deden 33 kinderen mee; 15 meisjes en 18 jongens van 6
verschillende basisscholen.
Als meetinstrument werden de leestoetsen gebruikt die de
betreffende scholen hanteerden; de AVI- of ILOtoetsen (tekst lezen) en de DMT
(lossen woorden).
- De toetsresultaten lieten zien dat ruim 74% van deze 33 leerlingen aantoonbaar vooruitgegaan is.
- Ook kinderen met een diagnose dyslexie (en ADHD) boekten goede vooruitgang.
- Vrijwel alle kinderen (32) noemden zelf een positieve verandering ten opzichte van hun beleving van lezen. De verbeterde motivatie werd genoemd door alle leerkrachten of Brain Gym-begeleiders.
Leesplan Beter Lezen met Brain Gym:
De positieve resultaten van dit onderzoek hebben
geïnspireerd tot het verder ontwikkelen van dit hulpprogramma. Hieruit is het
leesplan Beter Lezen met Brain Gym ontstaan.
Meer lezen: Leesplan
Over de uitgangspunten voor dit onderzoek kunt u hier lezen:
Eerder vergelijkbaar onderzoek in het buitenland
gaf positieve resultaten te zien.
Zie: Ander onderzoek
Om te downloaden: