Het Brain Gym Trainingscentrum onderzocht de effecten van Brain Gym-oefeningen bij leesachterstand
De initiatiefnemers richtten zich op leerlingen die –
ondanks extra hulp – duidelijk te weinig vorderingen maakten met technisch
lezen. Deze leerlingen kregen een speciaal hulpprogramma dat zes weken duurde.
De hulp bestond uit drie keer per week gerichte Brain Gym-oefeningen uitvoeren voorafgaande
aan een leesactiviteit en een of twee keer een Dennisons Lateraliteits
Repatterning.
(DLR; een individuele procedure waarmee door middel van
afwisselend eenzijdige en tweezijdige bewegingen de samenwerking tussen de ogen
en het gehele brein verbetert)
Er deden 33 kinderen mee; 15 meisjes en 18 jongens van 6
verschillende basisscholen.
Als meetinstrument werden de leestoetsen gebruikt die de
betreffende scholen hanteerden; de AVI- of ILOtoetsen (tekst lezen) en de DMT
(lossen woorden).
- De toetsresultaten lieten zien dat ruim 74% van deze 33 leerlingen aantoonbaar vooruitgegaan is.
- Ook kinderen met een diagnose dyslexie (en ADHD) boekten goede vooruitgang.
- Vrijwel alle kinderen (32) noemden zelf een positieve verandering ten opzichte van hun beleving van lezen. De verbeterde motivatie werd genoemd door alle leerkrachten of Brain Gym-begeleiders.
Leesplan ‘Beter Lezen met Brain Gym’:
De positieve resultaten van dit onderzoek hebben
geïnspireerd tot het verder ontwikkelen van dit hulpprogramma. Hieruit is het
leesplan ‘Beter Lezen met Brain Gym’ ontstaan.
Meer lezen: Leesplan
Over de uitgangspunten voor dit onderzoek kunt u hier lezen:
Eerder vergelijkbaar onderzoek in het buitenland
gaf positieve resultaten te zien.
Zie: Ander onderzoek
Om te downloaden: