Reacties uit onderwijs en praktijk


Vanuit het onderwijs: 

De positieve reacties van de leerlingen zijn opvallend; ook over hoe ze zich voelden na het project. De gezichtjes die ze tekenden voorafgaand aan en na afloop van het project spreken boekdelen. (directie basisschool)  
 
De leerlingen werkten rustig en geconcentreerd na de BG-oefeningen. Ouders reageerden enthousiast en positief.  (leerkracht basisschool)  

Ik heb gemerkt dat de leerlingen ná de oefeningen beter in staat waren om kennis op te nemen. De concentratie is verhoogd. En de leerlingen gingen duidelijker communiceren over hun gevoelsbelevingen. (leerkracht groep 8)  

Na het doen van de oefeningen blijft tijdens de hele ochtend een goede werkhouding en concentratie zichtbaar. Ook zitten de leerlingen goed in hun vel en zijn er weinig conflicten. Ze blijven goed bij zichzelf. (leerkracht groep 5)  

Een meisje is niet veel beter gaan lezen. Maar het viel in de klas en thuis op dat zij veel rustiger was geworden. (leerkracht basisschool)
Zelf zei deze leerling na het leesproject: "Eerst dacht ik dat ik het niet kon, maar nu denk ik: ik kan het, joepie ik kan het.”  


Reacties van leerlingen:

Leerling groep 6: Ik weet nu dat ik iets beter moet opletten op mezelf. Ik hoop dat we volgend jaar verder gaan met BrainGym omdat ik daardoor beter kan lezen. 

Leerlinge groep 6:  Ik vond het project leerzaam. Ik wil graag doorgaan met BrainGym.

Leerling groep 4:  Reactie voordat het project begon: Lezen is niet zo leuk. Ik vind het moeilijk.
Na afloop van het project: Lezen is veel leuker en makkelijker. Ik ben blij dat ik meegedaan heb.
 


Leerling groep 6:  Eerst vond ik lezen lastig maar nu gaat het een stuk makkelijker. Fijn dat het heeft geholpen. Leuke oefeningen. 


Ervaring in de individuele praktijk: 

Als ZZP-er verzorg ik naschoolse opvang, PGB-begeleiding en kindercoaching. Ik had een groepje van vier kinderen uit groep 3. Hun leesinteresse was wisselend evenals hun vorderingen; van zwak tot gemiddeld. Met hen heb ik het BrainGym Leesplan gevolgd. Na afloop daarvan was het lezen van drie van deze vier kinderen bovengemiddeld. Ook hebben alle vier de kinderen nu interesse in lezen. Op school was men erg tevreden. Een van de ouders wilde er meer van weten; ook vroeg zij om raad omdat haar kind een probleem kreeg met het schrijven van de letters b en d. Ze draaide deze letters om. Om dit te verbeteren kregen ze BrainGym-oefeningen mee. Dit deden ze thuis trouw. Het b/d probleem is inmiddels opgelost. Onlangs klopten ze weer bij me aan omdat de leerkracht had aangegeven dat de letters ie en ei wat problemen gingen opleveren. Ook hieraan werken ze nu thuis. (kindercoach)